Reprezentatie de strada



August 7th, 2012 by Diana Coman

Vad ceva mai mult -ori mai bine?- decat ceilalti. Nu pentru c-as avea un dar anume, ci pentru ca a vedea - ori a privi - e singurul lucru de-l mai pot face. Asa cum orbii se spune ca-si dezvolta in compensatie celelalte simturi, eu mi-am antrenat si ascutit peste masura vederea, in timp ce toate celelalte s-au tocit. Asadar surd, aproape fara glas, fara miros si imobil intr-un fotoliu ori in altul, mai traiesc doar in ultima-mi reduta, privirea. Si cat traiesc, privesc. Sunt asadar - cat mai sunt inca - pur si simplu Privire.

Cei care nu vad prea multe vor zice mereu ca fascinatia strazii sta in filigranul de detalii ori in eterna-i varietate ori chiar in familiarul unor scenete anume jucate zi de zi de aceiasi actori subtil schimbati de somnul unei singure nopti, de agitatia ori nervii unei singure dimineti ori de oboseala sau entuziasmul unei singure zile. Dar toate astea nu sunt decat tuse, tentative, pregatiri nestiute catre nestiut. Pentru ca spectacolul real al strazii e in fapt dat de fulgeratoare miniscene -minute ori chiar secunde uneori- care polarizeaza brusc imaginea intreaga, dandu-i focus si sens. Tot restul, toate detaliile, toate repetitiile si minusculele schimbari de lumina, de decor, de actori sunt pur si simplu creatie in cea mai bruta si mai minutioasa, tentativa, nesigura si plicticoasa forma. Ca un regizor nesigur de scenariu ori de intentie chiar, in majoritatea timpului strada improvizeaza doar, cu o oarecare disperare, tot incercand sa gaseasca astfel, prin nenumarate si minuscule ajustari, reprezentatia reala.

Fascinatia reala a strazii sta exact in acel moment al descoperirii. Al descoperirii de catre strada insasi a reprezentatiei urmatoare. Intr-o fractiune de secunda intregul amestec cacofonic de detalii fara legatura capata brusc un scop, o directie si se focalizeaza, ca un aparat extrem de fin, pe ceea ce va fi cu adevarat reprezentatia, ca-i tragedie, comedie, melodrama ori simpla imagine instantanee a unei franturi din semnificatia lumii ori a vietii insesi.

Privesc asadar intotdeauna strada pandind acel moment cand toate incep a tinde spre un anumit punct, o anume scena, un anumit grup de actori ce inca nu stiu ca sunt deja in lumina reflectoarelor, ca au deja rolul principal. Privirea mea - ori panda mea- e o eterna, rabdatoare cautare, o interogare muta a schimbarilor, a actorilor. Caut in fapt elementul central al viitoarei scene. Tanarul plictisit care rezeama alene banca la doi pasi de trecerea de pietoni? Ori poate grupul compact si cenusiu ce-asteapta resemnati culoarea verde? Ori soferul plictisit din camionul care se chinuie sa iasa dintr-o straduta ce pare mult prea stramta pentru el?

Nu, nu, uite-i, un el si-o ea ca toti ceilalti de n-ar fi mersul ei din ce in ce mai smucit, zambetul lui cumva intermitent, chinuit de parca si-l aplica singur ca pe-un medicament ori pansament pe o rana veche ce nu se vindeca nicicum. Si discutia lor - ori mai bine zis discutiile, ca poarta doua, una intermitenta si retinuta, abia tinuta in fraul rusinii de a tipa pe strada si cea de-a doua a trupurilor, rabufnita, completand, ajustand greutatea vorbelor spuse cu cate un gest nervos al ei, cu o strangere a umerilor lui.

El e defensiv, apara o idee ori se apara, cumva defetist, invins a priori, e o aparare in retragere si totodata o pledoarie, o cerere mai mult schitata de o intindere a mainii pe care ea n-o vede si careia totusi ii raspunde cu o smucire furioasa ca de cal salbatic simtind latul prea aproape, cu ridicarea brusca a capului si un pas nervos de pantof negru infipt brusc in albul trecerii de pietoni. Si totul se focalizeaza brusc pe acel pantof, pe trupul ce-i e prelungire, smucit deodata inapoi intr-o imbratisare, in doi timpi, intai un pic de tot si cu incetinitorul de catre o mana ezitanta si fara putere, apoi brusc si definitiv de catre camionul scapat din straduta aceea ca un glonte dintr-o teava prea ingusta.

S-au adunat si spectatorii, cineva cheama salvarea, cineva tipa, soferul se tanguie si jeleste, ei tac amandoi atat de mult lipiti unul de altul si atat de nemiscati incat ma bate gandul ca n-au tacut in fapt complet nici acum, ci au inceput doar o a treia conversatie, fiecare cu sine insusi de data asta, o conversatie paralela - in sfarsit neintrerupta de intruziunile celuilalt. Si in conversatia asta ea se destinde usor, se lumineaza cumva a pace, a sfarsit de lupta, a sosire acasa.

Iar eu nu pot decat sa privesc. Oare ce am vazut intr-adevar?

Comments feed: RSS 2.0

11 Responses to “Reprezentatie de strada”

  1. Luka D says:

    Eh bine, cu asta chiar m-ai luat prin surprindere :P

  2. Diana Coman says:

    @Luka D Ioi, daca te-am luat, acu' tre' sa aflu si ce sa fac cu tine asa surprinsa :)))

  3. ioana75 says:

    @ Diana Coman &
    @ Luka D:

    Ma declar si eu, dragele mele, nu atat luata prin surprindere (caci nu-s!), cat "prinsa" de-a binelea (in sensul de captivata) de sinuozitatile scrisului Dianei, pe care il asteptam de mult si pe care il si pandeam la intervale de vreme, facandu-i cate o vizita pe blog. :-)
    Buna regasirea, asadar!
    Te narezi si pe tine, Diana, nu-i asa?, nu doar povestea celor doi - un el si-o ea ca toti ceilalti...
    Pentru ca, in situatia aceasta, am un mic amendament la text, caci nu, nu esti doar Privire, ci si Simtire si Cuvant, ceea ce-i oleaca mai mult decat esti tu dispusa sa pretinzi despre tine c-ai fi!
    :-) Chiar asa: si oare ce-ai vazut intr-adevar...?!
    @ LukaD: Multe ganduri bune si pe adresa ta, Luka draga! :-)

  4. ioana75 says:

    P.S.: Adica...stiu, stiu, fantezia a pornit de la povestea de pe blog a Mosului, am vazut asta, doar ca orice narator se nareaza si pe sine, chiar daca accepta sa se prinda intr-o conventie ce-i propusa de altul, asa ca in sensul acesta ziceam, Diana, ca tu te narezi si pe tine in randurile acestea de mai sus...Pentru ca, nu-i asa, povestea nu-i doar in realitate - nu se consuma doar acolo - , cat si in fantezia insasi a privitorului ei?

  5. Diana Coman says:

    Bine-ai revenit Ioana si scuze de lenea-mi cea nemasurata care testeaza se pare repetat tenacitatea oricaror potentiali cititori as avea.

    Si da, nu-i "scapare" din a ma nara si pe mine insami, desi nu-i poate nici atat de clar in ce masura ori in care parte, ori daca e macar indeajuns.

    Cuvant si Simtire zici tu, si nu-i putin, dar parca nici chiar de ajuns nu e inca. Pentru ca uite, n-am raspuns la intrebarea din final de o repeti si tu: ce am vazut acolo oare?

  6. mosu says:

    interesant unghiul; un aparat foto profesionist care se intinde peste o realitate aparenta pentru a scurma fix in mijlocul ei ca o cupa de excavator in asfaltul autostrazii; zoom, focus, apertura, expunere…; reglaje sensibile…
    si brusc paaaaam… imaginea; detaliata pana la ultimul pixel nestapanit…; un decupaj minuscul dintr-o realitate banala adus in fata ca un veronese urias, greu in detalii…

  7. Ironicblonde says:

    Minunat! Esti o maestra a detaliului, felicitari!
    Oameni buni, daca as avea eu talentul vostru, cred ca m-as baga cu o a patra descriere....d-aia paranormala, in care ingerii pazitori ai celor doi, primind de sus mesajul ca misiunile lor s-ar putea incheia in aceea zi X, incearca din rasputeri sa o impace pe Ivonne cu sotul ei...a mia oara si tot fara succes!... iar apoi, resemnati, incercand macar sa diminueze efectele impactului....doar unul din ei reuseste! Celalalt, se ridica trist spre Ceruri, purtndu-si in brate protejata...Cade cortina. :))))))

  8. Diana Coman says:

    @Ironicblonde Ar fi fain de citit varianta ta, de ce nu incerci? Stii cum e, fiecare-si poate scrie versiunea proprie, dar nimeni n-o poate scrie pe a ta. Si multam de feedback, ca tare mi-era ca am "detaliat" de mai sa i se aplece cititorului :D

    @Mosu Detaliile de care zici erau acolo in povestea ta, ca de aceea trebuie ca mi-a dat ghes asa...

  9. Ironicblonde says:

    Cu drag, Diana. Si eu iti multumesc pentru sugestie, doar ca de-abia mai apuc sa intru pe propriul blog in ultima vreme....o sa astept sa vina concediul si, eventual,odata cu el - inspiratia.... :lol:

  10. Diana Coman says:

    @Ironicblonde Las' ca vine el si concediul acela :)

  11. Reprezentatie de strada in Cuvintele Dianei...

    "Vad ceva mai mult -ori mai bine?- decat ceilalti. Nu pentru c-as avea un dar anume, ci pentru ca a vedea – ori a privi – e singurul lucru de-l mai pot face. Asa cum orbii se spune ca-si dezvolta in compensatie celelalte simturi, eu mi-am antrenat si ...

Leave a Reply